
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Lider Srpske napredne stranke, Tomislav Nikolić, u intervjuu objavljenom u dnevnom 

listu „Press“, u nedelju, 24. jula 2011. godine, najavio je da će, ako njegova stranka dođe na 

vlast u Srbiji na predstojećim parlamentarnim izborima, „isto veče“ smeniti Aleksandra 

Tijanića, generalnog direktora Radio-televizije Srbije.  

 

Generalne direktore javnih radiodifuznih ustanova u Republici Srbiji, pa i Radio-televizije 

Srbije kao jedne od njih, u skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, imenuje i razrešava, 

dvotrećinskom većinom od ukupnog broja članova, Upravni odbor. U skladu sa istim 

Zakonom, Upravni odbor ima devet članova koje imenuje i razrešava Republička 

radiodifuzna agencija iz reda novinara i afirmisanih stručnjaka za medije, menadžment, 

pravo i finansije, kao i drugih uglednih ličnosti. Članove Saveta Republičke radiodifuzne 

agencije, takođe u skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, bira i razrešava Narodna 

skupština Republike Srbije, ali u skladu sa uslovima predviđenim tim Zakonom. Članove 

Saveta Republičke radiodifuzne agencije bira Skupština, na predlog ovlašćenih predlagača, iz 

reda uglednih stručnjaka iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti 

Agencije. Izjave poput ove koju je dao Tomislav Nikolić, koliko god i on sam pokušava da je 

obrazloži nezadovoljstvom kvalitetom i neizbalansiranošću programa Radio televizije Srbije, 

zapravo podrivaju sistem regulisanja radiodifuzije u Srbiji i zakonom utvrđen položaj 

ustanova javnih radiodifuznih servisa u Republici Srbiji. Taj sistem i taj položaj, nespojivi su 

sa smenjivanjem ili instaliranjem partijskih kadrova na funkcije u ustanovama javnih 

radiodifuznih servisa. S druge strane, Zakonom o javnom informisanju izričito je zabranjeno 

ograničavanje slobode javnog informisanja, između ostalog i zloupotrebom državnih 

ovlašćenja, koja bi Nikolić i stranka na čijem je čelu, mogao steći nakon parlamentarnih 

izbora, ali i bilo kojim drugim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, 

informacija i mišljenja. Istovremeno, zabranjen je i svaki drugi pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, kao i uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. U periodu u kom 

medijski profesionalci, ali i javnost u Srbiji, teže da kroz usvajanje Medijske strategije, 

ustanove odgovarajuća pravila igre na medijskoj sceni, koja bi garantovala i istinsku 

nezavisnost ustanova javnih radiodifuznih servisa u interesu javnosti i dalje demokratizacije 

društva, bilo kakav pokušaj da se upravljačke i uređivačke pozicije u ustanovama javnih 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

radiodifuznih servisa svedu na nivo političkog plena koji se osvaja na izborima, zabrinjavajući 

je i apsolutno neprihvatljiv. 

 

1.2. Dva snimatelja novinske agencije Tanjug, Đorđe Spasić i Davorin Pavlović, napadnuti 

su i povređeni 27. jula uveče, na severu Kosova, na putu od Leposavića ka Jarinju, na mestu 

gde su lokalni Srbi bagerom preprečili put. Đorđe Spasić, koji je zadobio teže telesne povrede, 

izjavio je da su Davorin Pavlović i on izašli iz auta i krenuli ka graničnom prelazu ne bi li 

napravili snimak barikada i blokiranog puta, kada ih je napala grupa huligana. „Jedan je 

zastao, oteo mi kameru i snažno me njome udario po glavi. Pao sam na zemlju, a krv je 

šikljala iz rane, svuda oko mene. Kolegu pored mene su tukli, a onda su otrčali“, izjavio je 

Spasić za dnevni list „Danas“. 

 

Svaki slučaj fizičkog napada na novinare i snimatelje, a posebno kao u ovom slučaju u kome 

je došlo do nanošenja povreda, pri čemu su povrede koje su nanete Đorđu Spasiću 

kvalifikovane kao teške, predstavlja ozbiljnu pretnju ostvarivanju prava na slobodu 

izražavanja i ozbiljno ograničenje prava na slobodnu razmenu ideja, informacija i mišljenja. 

Ono što posebno zabrinjava je opasnost da, usled politizacije koja, po pravilu, prati 

incidenate na Kosovu, međusobnog nepoverenja i čestog nepostojanja čak i elementarne 

komunikacije između nadležnih na Kosovu i u Republici Srbiji, odgovorni za ovaj napad ne 

budu nikada otkriveni i izvedeni pred lice pravde. U takvim uslovima, okolnost na koju 

ukazuje Ljiljana Smajlović, predsednica Udruženja novinara Srbije, koja u svojoj izjavi za 

dnevni list „Danas“ tvrdi da čitav jedan deo javnosti veruje da sme da se iskali na kamermanu 

ako mu se ne sviđa slika na ekranu, postaje regionalni problem. Pri tome, takav problem u 

vremenu političkih sukoba i trvenja oko nadležnosti, nastavlja da buja i ozbiljno ugrožava 

pravo javnosti, ne samo u Srbiji i ne samo na Kosovu, da bude informisana o stvarima o 

kojima ima i pravo i interes da zna.  

 

1.3. Dnevni list „Kurir“ preneo je da su dr Slavko Tomić i lica koja su bila u njegovoj 

pratnji, a za koja je sam dr Tomić kasnije izjavio da su njegovi prijatelji, 27. jula pretili 

njihovom novinaru koji je izveštavao sa suđenja iz Prvog osnovnog suda u Beogradu. Prvi 

osnovni sud osudio je tog dana prvostepeno dr Tomića i anesteziologe, Miodraga Stojanovića 

i Oliveru Jeremić, na po godinu i tri meseca zatvora, zbog teškog krivičnog dela protiv 

zdravlja ljudi, a vezano za smrt pacijentkinje od sepse posle rutinske operacije koju su oni 

obavili na klinici „Decedra“. „Nisam imao nameru da ikoga vređam, da pretim ili ponižavam. 

Moje reči, zbog spleta okolnosti i emotivnog naboja mene i mojih prijatelja koji su došli na 

izricanje presude, dobile su prizvuk kakav nisam želeo. Žao mi je zbog svega što se desilo 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

ispred suda, izvinjavam se“,  rekao je Tomić u izjavi koju je „Kurir“ objavio dva dana nakon 

incidenta. 

 

Izveštavanje o sudskim procesima u Srbiji, posebno nakon izmena Krivičnog zakonika iz 

2009. godine, kojima je predviđeno novo krivično delo nedozvoljenog javnog komentarisanja 

sudskih postupaka, postaje sve složenije. Ovo posebno u svetlu činjenice da ne postoji jasna 

praksa po pitanju toga koje i kakvo komentarisanje sudskih postupaka bi moglo doći pod 

udar zakona, što onda pogoduje autocenzuri. Da sve bude još gore, novinari često bivaju 

izloženi napadima, po pravilu prijatelja i rođaka optuženih, a sudska straža, takođe često, ne 

uspeva da obezbedi uslove u kojima bi novinari bez straha za svoju bezbednost mogli 

neometano da rade svoj posao. Primer napada na novinara „Kurira“ je redak, ali pohvalan 

primer, u kome se sam okrivljeni i nepravosnažno osuđeni dr Slavko Tomić, brzo po 

incidentu u kome su učestvovali on i njegovi prijatelji koji su prisustvovali izricanju kazne, 

javno izvinio novinaru i redakciji za neprimerene reakcije, vređanja i pretnje izrečene ispred 

sudnice. 

 

1.4. Regionalna Radio-televizija Novi Pazar, u saopštenju koje je potpisao Edo Čelebić, 

urednik, tvrdi da su hakeri sa Kosova napali sajt te medijske kuće 10. jula. U saopštenju se 

navodi da je ovo bio šesti pokušaj obaranja internet stranice Regionalne Radio-televizije 

Novi Pazar od decembra 2010. godine. Nešto kasnije, 27. jula, oboren je sajt još jedne 

medijske kuće, City radija iz Niša. Redakcija je saopštila da veruje da razlog napada leži u 

zajedničkoj emisiji mreže lokalnih albanskih i srpskih radio stanica sa Kosova i iz Srbije, 

„Most izvan granica“, koja je istraživala da li je moguć zajednički život Albanaca i Srba na 

Kosovu, da li je rešenje za Kosovo podela ili nezavisnost i da li kosovske institucije funcionišu 

ravnopravno za sve. Prva emisija „Most izvan granica“, emitovana je na City radiju 23. jula.  

 

U tekstu koji je, povodom napada na sajt Regionalne radio-televizije Novi Pazar, objavio 

dnevni list „Politika“, navodi se da su sve češći napadi na sajtove u Srbiji, pri čemu su 

napadima najčešće izloženi sajtovi državnih institucija i javnih ustanova. „Politika“ piše, pre 

svega, o napadima hakera sa Kosova, ali su u praksi beleženi napadi i iz drugih izvora. Po 

pravilu, napadači na medijske sajtove ostaju neotkriveni, kao što je još uvek slučaj sa onima 

koji su u sinhronizovanoj akciji sa više lokacija, početkom 2009. godine, učinili nedostupnim 

sajt „Peščanika“. Za razliku od sprečavanja štampanja i rasturanja štampanih stvari i 

sprečavanja ili ometanja emitovanja radio ili televizijskog programa, koji su u Srbiji 

predviđeni kao posebna krivična dela, napadi na Internet medije ili Internet portale 

tradicionalnih medija, tretiraju se samo kao neovlašćen pristup zaštićenom računaru, 

računarskoj mreži i elektronskoj obradi podataka, ili kao sprečavanje i organičavanje 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

pristupa javnoj računarskoj mreži. „Politika“ piše da je Višem javnom tužilaštvu u Beogradu 

tokom prošle godine podneto svega šest krivičnih prijava zbog obaranja sajtova, iz čega ovaj 

list zaključuje da se veliki broj napada ne prijavljuje. Dok god policija, istražni organi i 

pravosuđe ne budu uspeli da, makar i u malom broju prijavljenih slučajeva, prikažu neke 

konkretne rezultate i odgovorne izvedu pred lice pravde, mediji na novim elektronskim 

platformama ostaće prepušteni sami sebi. Ono što je najgore je što deo medija, hakere i dalje 

tretira ili kao romantične heroje, u situaciji kada je reč o „našim hakerima“ koji obaraju 

„njihove sajtove“, ili tek kao nužno zlo, zanemarujući poguban uticaj obaranja medijskih 

sajtova na medijske slobode i slobodu izražavanja uopšte. O tome da ovakvi napadi, po 

pravilu, imaju i političke ciljeve, svedoči i obaranje sajta City radija iz Niša, upravo kada je ta 

stanica realizovala zajedničku emisiju sa mrežom lokalnih albanskih i srpskih radio stanica sa 

Kosova i iz Srbije o perspektivi zajedničkog život Albanaca i Srba na Kosovu. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Apelacioni sud u Beogradu doneo je pravosnažnu presudu, kojom je novinar Milenko 

Vasović osuđen zbog teksta objavljenog u „Dnevnom telegrafu“ pre 14 godina. Presudom je 

Vasović obavezan da, na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljenu duševnu bol, isplati 

tužiocu, Radovanu Vukoviću, 100.000 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 

presuđenja, kao i 107.960 dinara za troškove parničnog postupka. Povod presudi je pre 14 

godina objavljen intervju s Radovanom Vukovićem. Vuković je zbog izjava u tom intervjuu 

bio pritvoren u Crnoj Gori, ali je nakon dva meseca pušten iz pritvora, te je i naplatio 

naknadu štete zbog neosnovanog pritvaranja. Apelacioni sud je, međutim, u svojoj presudi 

našao da je Vasović intervjuisanom Vukoviću, savetniku u tadašnjoj Vladi Savezne Republike 

Jugoslavije, pripisao izjave koje nije davao on, već treće lice, koje je pri tome bilo ministar u 

toj istoj Vladi, te da mu je štetu naneo na taj način. 

 

Presuda Milenku Vasoviću, još jedan je dokaz problema sa kojima se novinari u Srbiji 

suočavaju usled neprimereno dugog trajanja sudskih postupaka koji se protiv njih vode. 

Naime, Vasović je osuđen da plati naknadu nematerijalne štete u svetlu činjenice da, 14 

godina nakon intervjua koji je vodio sa Radovanom Vukovićem, nije mogao da dokaže da su 

izjave objavljene u tadašnjem „Dnevnom telegrafu“ zaista Vukovićeve. Sud je, naime, 

poverovao Vukovićevim svedocima koji su tvrdili da je sporne izjave dalo treće lice, ministar 

u Vladi, u kojoj je Vuković pre više od decenije bio samo savetnik. Sud nije uzeo u obzir 

činjenicu da inicijalno, ni sam Vuković, u vreme kada je upravo zbog tih izjava bio uhapšen u 

Crnoj Gori, nije sporio da su izjave njegove, kao ni to što je „Dnevni telegraf“, po 

Vukovićevom izlasku iz pritvora u Crnoj Gori, objavio njegov odgovor, u kome je primedbe 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

imao pre svega na naslov, odnosno zaključke koje je novinar izvlačio iz izjava, a ne na same 

izjave kao takve. U konkretnom slučaju, sudovi u Srbiji su tokom trajanja postupka doneli 

dve prvostepene presude, od kojih je prva bila u korist novinara, druga u korist tužioca, dok 

je na kraju Apelacioni sud presudio pravosnažno, takođe u korist tužioca, ali smanjio iznos 

dugovane naknade. Međutim, već sama činjenica proteka vremena, od trenutka kada je 

intervju objavljen, do dana kada je pravosnažno presuđeno, baca određenu senku na 

pouzdanost dokaza na osnovu kojih je sud odlučivao. 

 

2.2. Apelacioni sud u Beogradu saopštio je 11. jula da je potvrdio presudu kojom je jedan 

od vođa navijača Partizana, Miloš Radisavljević - Kimi, osuđen na šest meseci zbog 

nasilničkog ponašanja. Sud je, međutim, ukinuo deo presude koji se odnosi na ugrožavanje 

sigurnosti novinarke B92, Brankice Stanković. Podsetimo, Radisavljević je pred Prvim 

osnovnim sudom u Beogradu u avgustvu 2010. osuđen na 16 meseci zatvora zbog nasilničkog 

ponašanja i ugrožavanja sigurnosti Brankice Stanković. Radisavljević je vodio navijanje na 

fudbalskoj utakmici Partizan - Šahtjor iz Ukrajine, na kojoj su navijači sa tribine stadiona 

Stankovićevoj skandirali da je otrovna kao zmija i da će proći kao ubijeni novinar Slavko 

Ćuruvija, šutirajući na tribini i udarajući lutku koja je predstavljala novinarku B92. Po nalazu 

Apelacionog suda, reči pesama koje je Radisavljević pevao predstavljaju grubo vređanje 

ličnosti Brankice Stanković i ugrožavaju spokojstvo građana, ali u delu presude koja se odnosi 

na ugrožavanje sigurnosti novinarke, nisu izneti jasni i ubedljivi razlozi zbog kojih se smatra 

da je Radisavljević izvršio krivično delo ugrožavanja sigurnosti na način koji mu se 

optužnicom stavlja na teret. 

 

Apelacioni sud našao je, da iz stanja u spisima predmeta proizilazi, da okrivljeni Radisavljević 

nije pevao pesmu „Otrovna si kao zmija, proći ćeš kao Ćuruvija“, ali da je „nabijao“ lutku na 

metalnu šipku. Apelacioni sud je, takođe našao, da je iz obrazloženja prvostepene presude 

izostala ocena o tome koje je to konkretne radnje okrivljenog oštećena doživela kao pretnju. 

Prvostepenom sudu naloženo je da ponovo izvede dokaz saslušanjem Stankovićeve. Ne 

sporeći da smisao dvostepenosti sudskog postupka upravo i jeste taj da van svake sumnje 

utvrdi sve okolnosti vezane za presuđenje, te da je moguće da je obrazloženje prvostepene 

presude zaista sadržalo određene manjkavosti, kao što je to Apelacioni sud i našao, teško je 

logično razumeti da sud u konkretnom slučaju prihvata da je šutiranje, udaranje i nabijanje 

na kolac lutke koja predstavlja novinarku, nasilničko ponašanje koje ugrožava spokojstvo 

građana, ali ne i pretnja samoj novinarki predstavljenoj lutkom na kojoj su se Radisavljević i 

navijači iz njegove grupe iživljavali. Ovo tim pre, što je Brankica Stanković i godinu i po dana 

nakon incidenta i dalje pod permanentnim nadzorom i obezbeđenjem, upravo zbog procene 

policije da joj je sigurnost ozbiljno ugrožena. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jul 2011. 

 

 

2.3. Apelacioni sud u Kragujevcu ukinuo je presudu protiv glavnog i odgovornog urednika 

„Čačanskih novina“, Stojana Markovića, zbog klevete, preneo je dnevni list „Danas“. Stojan 

Marković je bio osuđen pred Osnovnim sudom u Čačku zbog klevete, na kaznu od 100.000 

dinara, po tužbi Velimira Ilića koji se prepoznao u humoresci „Zanemoćali mandarin“. 

Marković je, prema obrazloženju prvostepene presude, Ilića povredio humoreskom 

objavljenom februara 2009. godine i komentarom da „dolazi vreme za polaganje računa“.  

 

Presuda Stojanu Markoviću zbog satiričnog teksta objavljenog u „Čačanskim novinama“, a 

posebno njeno obrazloženje, u kome se nalazi da je Marković, satiričnim tekstom koji nije u 

dovoljnoj meri zasnovan na činjenicama, oklevetao narodnog poslanika, bivšeg 

gradonačelnika Čačka i bivšeg ministra u Vladi Republike Srbije, lidera parlamentarne 

stranke Nova Srbija, ozbiljno je uznemirila medijske profesionalce, ali i javnost u celini. 

Ukidanje ove presude, kao jedne od onih koje su nesumnjivo doprinele jačanju autocenzure u 

Srbiji, svakako jeste dobra vest. Sa druge strane, ukidanje jedne presude, samo po sebi teško 

da može da znači i generalni zaokret u sudskoj praksi u Srbiji u odnosu na tretman političara 

u medijima. Dostizanje standarda, u kome političari neće biti zaštićeni od kritičkih tekstova 

više u odnosu na obične građane, ostaje i dalje cilj koji srpsko pravosuđe tek treba da 

dosegne, a presuda Apelacionog suda u Kragujevcu je jedan korak u pravcu dostizanja tog 

cilja. 

 

 


